dinsdag 9 oktober 2012

Zomaar een idee...

Ik heb vandaag twee documenten geproduceerd met 'moeilijke opgaven'. Dat is een betrekkelijk nieuw idee. Aan het einde van een hoofdstuk kunnen leerlingen (als ze willen) 'moeilijke opgaven' doen.

Op zich ben je als docent al blij als het grootste gedeelte van je leerlingen de 'standaardopgaven' en de 'hoofdzaken' van een hoofdstuk hebben begrepen. Maar voor leerlingen die meer kunnen is enige uitdaging misschien ook niet zo gek. Ik bedoel maar... als je de moeilijke opgaven kunt dan heb je toch iets bereikt.

Nu ik daar zo over nadenk... Ik geloof dat ik nu al 3 'dingen' heb die een postitieve bijdrage zouden kunnen leveren aan mijn onderwijs:

  1. DWO: leerlingen kunnen oefenen in de digitale wiskunde omgeving.
  2. Wiskast: andersoortige opdrachten om te laten zien dat wiskunde meer is dan 'sommen maken'.
  3. Moeilijke opgaven: daag leerlingen uit om de moeilijke opgaven bij een hoofdstuk te maken. Maar waarschijnlijk is dit leuker om klassikaal te doen.
Ik ga er maar 's mee aan de slag.