maandag 22 oktober 2012

Uitspraken

Zoals gezegd was ik in het kader van #innovatieonderwijs de bronnen aan het herlezen. Dat is zondermeer interessant, maar je raakt ook snel afgeleid.
Wie ben ik trouwens? Minder dan een zandkorrelig bloggertje op het onmetelijke internetstrand, minder dan een onzichtbaar flikkeringetje aan het internetfirmanent...
bron
Als ik zo door ga dan wordt dit een meerjarenproject. Wat 'bescheidenheid' betreft kunnen 'onze actoren' daar nog een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat het van belang is vooral te kijken naar 'wat' de actoren 'zelf' zeggen en niet naar wat de actoren zeggen dat 'anderen' zeggen. De meeste mensen 'horen' meestal niet wat iemand zegt, maar zijn vooral gefocused op wat ze denken dat iemand bedoelt. Als je daar dan vervolgens iets mee wil doen raak je al snel het spoor bijster.

Aan de andere kant zijn uitlating in de zin van 'kennelijk bedoelt die en die dat' wel interessant. Niet vanwege de relevantie over 'wie wat zegt' maar hoe iemand dat soort uitingen interpreteert.

Interessant is hoe zo'n 'draad' steeds verder in de knoop raakt. Op een bepaald moment weet niemand meer waar het over gaat...:-)

Ik ben nu nog steeds aan het 'divergeren'. Er ontstaat wel een soort van abstractie over 'hoe heeft het zover kunnen komen?', maar ik ben nog op zoek naar een vorm voor verdere analyse.

Misschien moet de conclusie wel worden dat we een keus moeten maken: we gooien al die onderwijsvernieuwers er uit of we gooien de docenten er uit. Dat laatste is al een aantal jaren aan de gang, dus ik ben benieuwd hoe 't onderwijs er uit gaat zien zonder docenten.:-)