vrijdag 12 oktober 2012

Reklame


Vanmorgen zag ik op Kan onderwijs de wereld veranderen? reklame staan, voor InWijs, Rookruimtes, Wolters, Wikiwijs en noem maar op.

Nu word je op Internet in toenemende mate lastig gevallen met opdringerige reklame voor van alles en nog wat, dus 't is niet waarschijnlijk dat iemand die reklame was opgevallen. Toch vind ik dat niet zo vanzelfsprekend.

Ik kan me voorstellen dat als iemand 'gratis diensten' aanbiedt dat je daar met reklame probeert nog enige inkomsten aan te onttrekken. Daar is, op zich, niets mis mee. Zo zit de wereld in elkaar. Er bestaat niet zoiets als gratis...

Toch zou je, voordat je een gratis een bijdrage levert aan een website waar reklame op staat, moeten afvragen of je dat wel wilt. Zelfs door op websites met reklame te reageren draag je misschien wel bij aan het verhogen van het bezoekersaantal en mogelijkerwijs uiteindelijk aan de reklameopbrengsten.

Zou dat niet bizar zijn?

En geldt dat dan ook niet voor websites waar 'jouw spullen' worden gedistribueerd. Docenten bieden gratis lesmateriaal aan en anderen gaan daar dan aan verdienen. Zelfs non-profit organisaties kunnen weliswaar geen winstoogmerk hebben maar er wordt wel omzet gemaakt, salarissen betaalt en baantjes gevuld.

Zoals Karin zegt, ben je daar dan natuurlijk wel zelf bij. Je zou er voor kunnen kiezen om af te zien van dat idee om je spullen met anderen te delen. Doe niets zonder redelijke financiële vergoeding, vraag bij alles 'wat schuift het?' en als daar geen adequaat antwoord op komt dan doe je niks.

Maar is dat nu iets wat we willen? Dat lijkt me toch niet.