dinsdag 16 oktober 2012

Lijstje met uitdrukkingen met een andere betekenis

Ik heb hier nog een lijstje met uitdrukkingen die voor mij een andere betekenis hebben gekregen. Deels omdat ik dat soort 'dingen' naar mijn hoofd geslingerd kreeg vanwege wiskundeleraar.nl en andere dingen via Twitter bijvoorbeeld.
  • Ik dacht altijd dat het best nuttig was om je onderwijs te ondersteunen met een website. Tijdens een vergadering roept iemand dat docenten die een eigen website onderhouden zich op een eiland bevinden. Waarom gebruiken ze de ELO niet? Het is toch niet van deze tijd om zelf te gaan zitten klunsen. Dat kan je beter over laten aan de ICT-experts. Zoiets:-)

  • Sommige mensen vinden dat als je vindt dat een ELO niet werkt en je dus maar 's zelf wat in elkaar knutselt (hoe moeilijk kan dat zijn?:-) je dan bezig bent zelf het wiel uit te vinden. Dat kan, maar dat weet je niet. Er is toch ooit iemand, tegen beter weten in, begonnen met in elkaar knutselen van zo'n ELO? Dus je weet het maar nooit. Op over het uitvinden van het wiel heb ik daar als iets over geschreven.

  • Meestal refereer ik naar het onderwijs als het theater van de lach waar iedereen altijd zo om moet huilen. Dat slaat dan op iedereen die van de zijlijn van alles roept over onderwijs zonder dat zoiets ergens toe leidt... Je zou je een bult lachen als het niet zo treurig zou zijn. Zoiets.

  • Soms kan ik het niet laten:


  • Er ging iemand roeptoeteren dat dit een 'diepzinnige bijdrage aan het debat' is. Waarom zou je dat doen? Als je alle onzin op Internet wilt bestrijden heb je nog wel een hoop te doen. Waarom zou ik eigenlijk diepzinnig moeten zijn? Moet ik ergens aan bijdragen? Aan het debat? Welk debat is dat dan? Waar gaat dit over? Wat wil je nu zeggen? Ik begrijp dat niet. Ik vind het wel een mooie uitdrukking 'diepzinnig bijdragen aan het debat'. Het kost wat (lector HBO?) maar dan heb je ook niks. Op durf of weifelaars bij online onderwijs heb ik de zaak geprobeerd te nuanceren, maar ja... Ik vind het een mooie dooddoener. Op elk willekeurig moment kan je dat er zo 's tussendoor gooien... Bedankt:-)

  • Opgeruimd staat netjes met de blauwe smurf.
  • Bij de cursus 'leergebieden' draaide ik altijd het filmpje Dance Monkey Dance. Dat is een 'gedicht met plaatjes'. Daar hoorde een opdracht bij, maar bij mij is vooral just another monkey blijven hangen. Ik denk er altijd aan als er weer 's iemand hoog van de toren blaast.

  • Appelpitjes is een tag op dit weblog. Het verwijst naar Sam en Moos. Zie Appelpitjes Het heeft te maken met voortschrijdend inzicht. Maar dan vooral het inzicht dat je ergens voor betaalt waar dat niet nodig was. Je hebt je gewoon beet laten nemen...
  • Een memo gemist is een uitdrukking om aan te geven dat iemand een zeer elementaire hoedanigheid als 'bijzonder' of 'nieuw' ervaart. Het 'opendeurenfestival' kan je dat ook noemen. Ik zal later nog 's wat voorbeelden geven...
  • De hond uitlaten In de Computable las ik dat een starten en onderhouden van een website nog het best te vergelijking is met de aanschaf van een hond. In het begin zijn alle gezinsleden nog razend enthousiast, maar na een tijdje is het toch 'moeders' die het beest (met tegenzin) drie keer per dag over het trottoir mag slepen...:-)
  • Daarnaast hebben we nog de term lantaarnpaalmaatregel. Maatregelen die men neemt omdat men ook niet weet waar men het moet zoeken. Dit komt ook van een mop.Op ... de achtergronden...:-)

  • De term afvalmaaltijd was ook nog aardig bedacht...



  • Ook nog een mooie uitdrukking is trekken aan een dood paard. Het is al wel een uitdrukking die al wat langer mee gaat. Op mijn oude weblog heb ik dat veel gebruikt.
  • Er zijn Twitteraars die ik altijd maar even puntneuzen noem. Ze willen een punt maken maar weten eigenlijk niet waar ze 't over hebben of tegen wie ze het hebben. Een soort kruizing tussen `wijsneus' en 'zeurpiet'. Eigenlijk is zeurneus ook nog wel een mooi woord.Zie puntneuzen.
  • Mag het raam open? Dat is een vraag na een bevlogen betoog van een docent klassieke talen en de docent vraagt of er nog vragen zijn. Dat is dan een beetje zoals Twitter. Wat je ook verder doet er komt altijd wel iemand iets roepen of vragen waar het eigenlijk niet over gaat. Mag het raam open?
  • Kantklossen is niet echt een belangrijke vaardigheid voor leraren, maar er is geen ontkomen aan. Je krijgt een cursus figuurzagen aangeboden, maar dat was niet helemaal het idee. Dat moet beter kunnen: we gaan bloemschikken. Dat werkt ook niet, maar dat maakt verder niet uit. Dit soort grappen zijn ook niet echt bedoeld om iets op te lossen.
  • Schaken met een duif
    Discussieren met sommige mensen is net schaken met een duif. Hoe goed je ook kunt schaken die duif gooit gewoon alle stukken om, schijt op het bord en loopt vervolgens rond alsof ie gewonnen heeft.
    bron
  • ...
...later meer...