dinsdag 30 oktober 2012

In een vloek en een zucht?

Ik heb de afgelopen dagen een aantal computerproblemen opgelost. Dat is, zeg maar, mijn tweede natuur. Naast wiskunde heb ik ook nog iets met computers. In het kader van het oplossen van schier onmogelijke problemen is wel een bepaalde grondhouding van belang:
  1. Geef niet op.
    Er is altijd een moment waarbij je denkt 'bekijk het maar' of 'dit is niet op te lossen'. In zo'n geval moet je gewoon volhouden. De volhouder wint.
  2. Overweeg alle mogelijkheden.
    Soms denk je dat je weet waar het probleem zit, maar het wil niet werken. In zo'n geval moet je even proberen 'anders te denken'. Is wat je denkt wel juist? Is er nog een andere logische verklaring?
Nu is dat leuk gezegd, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Misschien moet ik gewoon wat voorbeelden geven. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Voorbeeld 1
Een laptop wil gewoon niet meer werken. Programma's starten niet op en 't is gewoon een zooitje. Opnieuw installeren werkt niet en wat je verder ook probeert... het wil niet opstijgen. Ideetje? In Vista of Windows7 heb je als gebruiker beperkte rechten. Je krijgt steeds maar van die schermpjes of je 'dit of dat' wel wil. Ik word daar altijd een beetje moe van. Het is verdorie toch mijn laptop, mijn besturingssysteem? Waarom ben ik niet gewoon administrator?

Nu had ik daar toch al een keer ergens iets over geschreven? Zoeken geeft Inloggen als administrator. O ja..:-) Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 2
Als je een draadloos netwerk hebt dan kan je tegenwoordig met alles op je netwerk. Je laptop, je macbook, je iPhone, de Wii, de TV en nog zo wat... Nou ja, ik bedoel maar: wat is leuker dan de foto's op je PC bekijken op je breedbek TV? Maar waarom kan die TV je computer niet vinden? Je deelt van alles, stelt alles in, geeft op je lokale netwerk iedereen alle rechten... maar werken ho maar.

Uiteindelijk na enig denkwerk... Waarom kan je zelfs met je laptop niet de gedeelde bestanden van je PC zien? Omdat je virusscanner dat niet toe staat. Och ja, natuurlijk. Bij de nieuwste versie van F-secure deed mijn netwerk het ook niet meer. Oplossing? Sta alle lokale IP-adressen toe.

Zo gezegd, zo gedaan. Laptop aan. Kijken... maar niks hoor. Nog steeds niets te zien. Ik geef het op. Bekijk het maar. Alhoewel? Toch nog even kijken of de TV misschien? Je weet maar nooit... en wat denk je? Deed het gewoon.

De laptop kan nog steeds niet op de PC kijken maar dat ligt dus aan de laptop. De TV had er geen moeite mee. Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 3
Als je WordPress installeert dan staat er bij instellingen - algemeen:

Website adres (URL)
Voer hier het adres in van de thuispagina van deze site indien deze afwijkt van het WordPress-adres (waar de WordPress software geïnstalleerd is).
Maar dat klopt niet. Als je dat niet invult dan werkt de site niet. Dus gewoon nog maar een keer je URL invullen en probleem opgelost.

Dat laatste is opgelost in een vloek en een zucht. Die andere twee problemen niet. Ik kan me wel voorstellen dat 'normale mensen' bij dit soort problemen het sneller opgeven. Wat een gedoe. Maar ik vind dat leuk, ik houd wel van een uitdaging, dus mij krijg je niet gek...:-)

Ondertussen heb ik mijn eigen computerprobleem met WisFaq nog niet opgelost, maar dat komt nog wel. Gewoon volhouden. Of moet ik misschien contact opnemen met mijn systeembeheerder?:-)