maandag 3 september 2012

Wetenswaardigheden

Vandaag kwam ik toevallig op het idee om nu 's te kijken welke twitteraars ik nu eigenlijk allemaal geblokkeerd heb. In de strijd om het twitterbestaan komt het (kennelijk) voor dat je mensen blokkeert. Zo, van weg er mee. Dat is, op zich, wel prettig. In het 'werkelijke leven' is dat een stuk lastiger.:-)

Ik kwam uit op http://blockedby.me. Mooie toepassing. Ik had 270 mensen/dingen geblokkeerd. Een groot aantal daarvan zagen er echter behoorlijk onschuldig en menselijk uit. Ik kon me bij de meeste niet herinneren (noch voorstellen) waarom ik ze geblokkeerd zou hebben. Ik heb ze dus maar allemaal 'ongeblokkeerd' (als dat een woord is).

Dat 'blokkeren' in Twitter is eigenlijk helemaal niet handig. Waarom zou je iemand willen blokkeren? Dat ie jouw geweldige bijdragen aan de kenniseconomie op Twitter niet kan lezen? Ik denk niet dat iemand daar van wakker ligt.

Misschien is het meer een symbolische daad. Dat je zegt 'ik wil jouw niet' of 'rot op'. Er zijn ook mensen die steeds controleren wie ze wel of niet (terug-)volgen c.q. geblokkeerd hebben. Dat is ook een soort masochisme, denk ik. Maar misschien is dat wel een soort van vreugd. Dat iemand in volstrekte verwarring niet begrijpt waarom je ze blokkeert.

Als je vindt dat iemand zeurt, 'jouw dingen' doorstuurt zonder 'mention', iemand soms (1 op de 100) wel iets zinnigs zegt, e.d. dan zet je zo'n 'geval' gewoon in het filter van Tweetdeck. Je hoeft dan de onzin verder niet te lezen, maar die ander denkt nog steeds dat je hem/haar volgt en iedereen is blij. Als je nu af en toe nog 's reageert dan heeft niemand iets in de gaten en is het leven al weer een stukje aangenamer. Dat filter is ook voor allerlei andere dingen erg handig. Je kunt ook filteren op #hashtags, 'mentions' of wat je maar wilt. Zo filter ik bijvoorbeeld op 'is out!' vanwege die nutteloze Daily PaperLi of zoiets...:-)

Kortom: kennisverwerving bestaat voor een groot deel uit 'filteren'. Dus niet alleen 'wie' je nu wel of niet volgt, maar ook 'wat' je wel of niet te zien wilt krijgen. Als het belangrijk is komt het trouwens toch nog wel vaker voorbij.:-)