woensdag 25 juli 2012

Waar ik niet aan toe kom

Een aantal weblogposts waar ik voorlopig even niet aan toe kom:

  1. Het ontwikkelen van cursussen/opdrachten is niet iets dat je zo even tussendoor doet. De dingen die je verzint en maakt moeten worden uitgetest, moeten groeien en zijn een onderdeel van een langdurig proces van aanpassen, verbeteren en heruitvinden. Maar hoe zit dat dan? Wat helpt daarbij? Wat werkt tegen?
  2. We kennen al het 'adaptief toetsen' maar hoe zou 'adaptief wiskundeonderwijs' er uit zien? Dat leerlingen 'ergens' beginnen en afhankelijk van de leerbehoefte andere routes zouden moeten kunnen kiezen. Wat wil je leren? Wat zegt dat? Wat zijn de consequenties voor de rest van schoolloopbaan?
  3. Er is, websitegewijs en webloggewijs, een groot verschil tussen 'verhalen vertellen', 'verzamelen' en 'creëren'. Over na-apen, citeren en originaliteit.
  4. Docenten lijken soms misschien wel 'ongeleide projectielen', maar is dat wel zo? Of is het juist wat je van docenten moet verwachten? Dat ze kijken naar 'wat er moet?' in plaats van 'wat men roept'? Over deskundigheidsbevordering, professionaliseren en waardering. Hoe overleef je het onderwijs? Wat moet je doen? Hoe krijg je dat voor elkaar?
  5. De inzet van ICT in het onderwijs heeft alles te maken met 'communicatie'. Daar is nog een hele wereld te ontdekken. Informatie of lesmateriaal is nog geen onderwijs. Het wordt pas 'onderwijs' als...
  6. Er bestaat niet zoiets als 'gratis' of 'belangenloosheid'. Wat is de zin in het steeds maar weer dingen doen, dingen bedenken of er over schrijven? Allemaal gratis en voor niets? Waarom zou je dat doen? Waarom doe ik wat ik doe? Heeft dat wel zin?
  7. Wat is precies Montessori-onderwijs? Hoe moet je dat dan doen? Wat moet je je daarbij concreet voorstellen? Of is het misschien meer een soort geloof? Is dat dan erg? Werkt dat dan? Geniale didactiek of nutteloze illusie? Wat moet je er van denken?:-)
  8. Beschrijvingen van kernbegrippen in het wiskundeonderwijs. Waar houden we ons in de onderbouw bij wiskunde mee bezig?

Genoeg te doen, genoeg om over na te denken, maar doe het maar 's...:-)