dinsdag 3 april 2012

Digitale communicatie

"The trouble with being too nice when commenting on something is that sometimes the underlying message just doesn’t get through. This applies whether you’re looking at students’ work, observing trainee teachers or evaluating a school’s ICT provision."
Terry Freedman

Het ‘kernprobleem’ van de integratie van ICT in het onderwijs is dat eigenlijk niemand precies weet wat er nu precies moet gebeuren en hoe dat dan moet gebeuren. Wat werkt er? Wat werkt er niet? Hoe zorg je er voor dat je ICT een natuurlijk manier een geïntegreerd deel uitmaakt van je onderwijs?

Wanneer kun je spreken van een ‘learning community’ in de brede zin van het woord? Hoe kun je docenten en leerlingen ‘verbinden’, ‘enthousiasmeren’ en betrokken laten voelen bij je school, de docenten, de leerstof, hun eigen leerproces en de ICT-middelen die je daarbij gebruikt?

Soms krijg je het gevoel dat veel mensen ‘digitale communicatie’ niet echt ‘communicatie’ vinden. Niet reageren op een e-mail is ook een signaal. Virtuele contacten maken ook deel uit van je ‘relatie’ met leerlingen (en je collega’s). Of je daar nu een webapplicatie voor gebruikt of je nu twittert of reageert op e-mail maakt, volgens mij, verder niet zo veel uit.

Het vult aan, spreekt sommige leerlingen wellicht meer aan en kan toch eigenlijk alleen maar aanvullend zijn?

Zie ook De meerwaarde van ICT in het onderwijs