zondag 19 februari 2012

Wat is er mis in het wiskundeonderwijs?

Eén van de ontdekkingen van vandaag is http://www.vincius.nl. Leerlingen kunnen er terecht voor examentrainig, huiswerkbegeleiding en bijles. Ik weet er verder niets van, maar 't ziet er goed uit.

Op de website kan je ook een verzameling videolessen vinden:
In korte video's worden belangrijke onderwerpen uit de wiskunde uitgelegd door vakdocenten. Ook heeft Vincius praktische video's waarin het gebruik van de grafische rekenmachine van Texas Instruments, de TI 83 & TI 84 (Plus), wordt gedemonstreerd. Met veel nuttige tips, waarmee je een boel rekenwerk kunt besparen!
Ik riep in eerste instantie 'MATIG'. Als je op leeftijd geraakt heb je de neiging om 'in principe' enigszins behoudend te reageren. Eigenlijk heb ik daar nu spijt van want de filmpjes zijn prima. Ik beschouw het maar als de echte Nederlandse versie van de Khan Academy. In het klein dan... en dan vooral voor luie leerlingen.:-)

Vooral dat laatste is wel ongeveer wat er mis is met het wiskundeonderwijs, denk ik. We hebben de neiging om vooral de tweede groep te bedienen zoals ik die beschreven heb op drie manieren om (geen) wiskunde te leren. Dat is voor een bijlesinstituut als hierboven wel een soort logische taakopvatting. Leerlingen komen er niet om wiskunde te leren maar om betere resultaten te halen. Als je alles half goed hebt dan heb je tenslotte een 5,5 en dan krijg je ook gewoon je diploma.

Daar is (op zich) natuurlijk niets op tegen. Je kunt ook niet de rest van je leven op school blijven. Leerlingen komen niet naar school om wiskunde te leren maar om een diploma te halen.:-)

Geen wiskunde leren en toch een diploma halen? Bij sommige studenten van de lerarenopleiding wiskunde heb ik me ook wel 's afgevraagd hoe die ooit aan een diploma geraakt zijn. Dat lijkt vrij ernstig maar helemaal hopeloos is dat niet. Meestal blijken ze prima in staat om wiskunde te leren. Doorgaans ontwikkelen ze zich toch tot enthousiaste en deskundige wiskundeleraren.

Maar jammer is het wel. Het doel van wiskundeonderwijs moet natuurlijk niet zijn om het ongeveer wel zo'n beetje te overleven. Je moet natuurlijk 'echt' wiskunde leren op de derde manier. Begrijpen waar je mee bezig bent, wetmatigheden ontdekken, redeneren, bewijzen, structuren zien. Misschien is dat niet voor iedereen weggelegd? Voor die leerlingen kun je dan uit praktische overwegingen kiezen voor de tweede manier. Je moet toch wat. Mocht dat dan zelfs niet lukken dan is het misschien maar goed dat er huiswerkbegeleiding, bijles of examentraining is. Daarna zien we wel weer verder.

Aan de andere kant denk ik dan ook wel 's dat het misschien handiger zou zijn om al dat geld dat ouders dan moeten besteden aan bijles e.d. te besteden aan kleinere klassen, beter lesmateriaal, betere voorzieningen, e.d.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen