zaterdag 7 januari 2012

Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs

Op Over de noodzaak van onderwijsvernieuwingen stelt Wilfred Rubens vast dat in de discussies over onderwijsvernieuwingen we onvoldoende rekening houden met redenen van weerstanden en we onvoldoende oog hebben voor de echte urgentie voor onderwijsveranderingen.

Het valt me op dat 'vernieuwing' en 'ICT' min of meer in één adem genoemd worden. Gaat het nu over 'onderwijsvernieuwing' of over 'ICT'? Of is dat hetzelfde? Is dat verstandig? Of is de integratie van ICT de reden voor die onderwijsvernieuwingen? Dat is wel enigszins verwarrend.

Is dat TE-learning in de pure vorm? Of is het een combinatie van face2face en digitaal leren? Het is in ieder geval meer dan het ondersteunen van onderwijs met ICT. ICT maakt nieuwe en betere manieren van leren mogelijk. Ik denk dat dat het idee is.

Ik wil een aantal stukjes schrijven over de vraag wat dit nu concreet voor mijn eigen onderwijs en school zou betekenen. Welke lessen kan je leren? Wat moeten we wel en wat moeten we niet doen? Geeft dit mogelijk een aanwijzing waar we het moeten zoeken?

In Twitter was met 140 karakters het kip-ei-probleem moeilijk uit te leggen. Op dit weblog is dat ook niet handig. Ik zet het op mijn website.

Ik ben benieuwd...:-)