zaterdag 7 januari 2012

De leerfabriek

In het kader van 'onderwijsvernieuwing door integratie van ICT':
Eén van de consequenties daarvan is, dat de productiviteit van het onderwijs omhoog zal moeten om met minder mensen minimaal hetzelfde maar eigenlijk nog veel meer te kunnen doen! Innoveren dus...
bron
Dat is een interessante gedachte. Bij 'productiviteit' denk ik meteen aan 'leerfabriek'. Ik dacht dat we daar juist van af wilde? Toch?

De vraag is dan of ICT kan bijdragen aan het verminderen van de kwade gevolgen van het lerarentekort? Stel je maar voor: het docententeam knutselt een digitale leerroute in elkaar die vakinhoudelijk deugt en je laat de uitvoering over aan lesassistenten...

Op de lerarenopleiding van de hogeschool rotterdam hadden ze wel door hoe je dat moet doen. Die cursussen van Willem kunnen toch allemaal digitaal dus de groepsgrootte maakt dan verder ook niet uit. Groepen die normaal in tweeën of drieën gedeeld zouden moeten worden kan Willem wel in z'n eentje aan in de helft of een derde van de tijd. Halen we zelfs daar nog wat dagdelen van af dan zijn we toch lekker op weg. Wat een besparing! Chapeau! What a mistake to make...

Als docenten het gevoel krijgen dat die integratie van ICT vooral bedoeld is om meer voor minder te laten doen dan denk ik niet dat docenten daar erg enthousiast aan mee zullen werken.

Zie ook Wat bedoelen we precies met onderwijsvernieuwing?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen