dinsdag 5 april 2011

Geleuterindicatoren

Je begrijpt dat dit mijn persoonlijke visie is en zeker niet de visie van de lerarenopleiding...

Ik heb een tijd geleden een lijstje van geleuterindicatoren gemaakt. Ik wilde daar ook nog een toelichting bij maken. Dat is er nooit 'echt' van gekomen, maar wie weet, misschien komt er toch van! Ik kwam een oud document tegen en daar stonden er zowaar nog een paar te onbinden in factoren:

'recent hersenonderzoek' of 'hersenhelften'
Het blijft een populair en terugkerend fenomeen. Onderwijs op basis van recente inzichten omtrent hersenonderzoek. Meestal is dat onzin. Ik las laatst ergens iemand die schreef dat naar onderwijs kijken op basis van hersenonderzoek nog het meeste lijkt op het meten van de temperatuur van je auto via een satelliet. Niet zo heel erg handig…

het woord 'slim' als in 'slim werken', 'slimme inzet van ict', 'slim opleiden' etc.
Daar kan toch niemand tegen zijn? Of zouden er organisaties zijn die dit afwijzen? Nee, wij doen aan ‘dom werken’ en ‘domme inzet van ICT’, enz. Die zijn er natuurlijk wel, maar ’t is flauwekul om te praten over ‘slim’ als je heel iets anders bedoelt. Waarschijnlijk wordt er iets bedoeld als ‘goedkoop’. Dat je bijvoorbeeld docenten problemen op laat lossen zonder daarvoor te betalen. Dat is wel slim inderdaad…

innovatief onderwijs
Meestal gaat het bij ‘innovatief onderwijs’ niet om het onderwijs maar om de middelen. Die middelen kunnen best innovatief zijn maar dat zegt weinig over de inhoud. Sterker nog: je kunt heel ‘dom onderwijs’ geven met geavanceerde middelen. Bovendien kan je heel goed en modern onderwijs geven met aftandse middelen. Dus waar gaat het over? Nergens over!

blended learning
Ondanks alle ICT en E-learning heeft er iemand bedacht dat goed onderwijs toch vaak een combinatie is van verschillende vormen. Zoiets bedenk je toch niet!? Of juist wel? Onderwijs is en was altijd al een combinatie van verschillende manieren om iets te leren. Een klassengesprek, zelfstandig werken, toetsen, lollig doen, e.d. Als je daarbij ook ICT inzet is dat niks nieuws. Alles is geoorloofd om leerlingen iets te leren. Leren is altijd ‘blended learning’.

De volgende keer meer... Zie ook het lijstje.