woensdag 20 april 2011

Functies van meer variabelen

Naar aanleiding van Functies van meer variabelen krijg ik altijd opmerkingen over de reader. Dat is niet zo heel vreemd, want de reader is al oud. Ik geloof zelfs uit 1993. Nu is er op zich met de reader niet zo veel mis, denk ik, maar 't is lastig. 'Dingen' die in de reader als voorkennis worden gepresenteerd zijn meestal geheel nieuw...:-)

Om toch nog een beetje een studeerbaar vak te kunnen geven heb ik gekozen voor een soort praktische aanpak. Tijdens de college's bespreken we wel de bewijzen maar op de toets gaat het vooral om het kunnen toepassen van de verworven rekentechnieken en zo... met uitzondering van de epsilon-delta-bewijzen dan...:-)

Mijn idee was dat als je min of meer vrijblijvend kennis kan nemen van de lastige bewijzen dat je daarmee toch een beetje mee kan voelen hoe mooi dat allemaal in elkaar steekt en hoe grappig die wiskunde soms kan zijn. Zonder stress, zullen we maar zeggen, dat je dat eigenlijk zelf had moeten kunnen bedenken of nog erger dat ze zoiets op de toets ook moet kunnen. Ik veronderstel dat je er op die manier meer open voor staat...

Maar ja, als je nu de reader gewoon weg zou doen en gewoon 'toetsgestuurd' zo'n vak gaat doen dan gaat dat niet werken. In dat geval zou je toch een aantal interessante en leuke kanten van zo'n vak missen. Dat is dan wel jammer... Zo'n reader geeft nu juist het vak iets bijzonders, vind ik.

Eigenlijk ben ik al heel lang van plan om de reader te herschrijven, maar ik denk niet dat het er nog van komt. Helaas...