vrijdag 25 maart 2011

Wiskunde en leergebieden

Ik moet op korte termijn aan de slag met het inrichten van de leerroute voor wiskunde en leergebieden. Voorheen maakte ik gebruik van NING, maar dat gaat niet meer. Althans dat wil ik niet meer. Alles in eigen beheer is leuker. Ik heb al een beetje geëxperimenteerd met een digitale leerroute in wiskundeleraar.nl. Maar de cursus was wel weer aan een herziening toe.

Dat steeds maar weer 'updaten', 'bijstellen' en 'verbeteren' was natuurlijk nooit bij de prijs inbegrepen. De functionaliteiten van de website natuurlijk ook niet. Je kunt dus wel concluderen dat het vooral hobby is dat ik dat doe.:-)


Misschien is het vooral een kwestie van experimenteren en zoeken naar modern en actueel onderwijs. Als ik daarbij ook nog in slaag het voor mezelf ook nog leuk en interessant te maken dan kan dat niet fout zijn toch? Nuttig en leerzaam voor de studenten, interessant en leerzaam voor de docent? Wat wil je nog meer?

Qua inzet van ICT is dit een interessant vak. Via de website kunnen studenten antwoorden geven op opdrachten. Studenten kunnen dan elkaars werk zien. De docent kan feedback geven en studenten kunnen ook reageren. De opdracht is meestal om 'aanvullend' te zijn. Uiteindelijk moet dat leiden tot een rijke bespreking van de opdrachten en de problemen. Tijdens de werkcollege's kunnen we 't daar dan nog 's ernstig over hebben!Dit jaar loopt de cursus in de voltijd en de deeltijd parallel. Dezelfde inhoud, dezelfde aanpak... Wat is dan het verschil? Gaat het in de voltijd anders dan in de deeltijd? Vast wel! Maar waar zit 'm daar dan in? Ik ben benieuwd wat dat dan weer oplevert.

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Morgen is het open dag dus dan zal er wel niet veel van terecht komen, maar goed we hebben nog even...Dat is wel goed om er weer een beetje in te komen, zullen we maar zeggen...:-)