woensdag 9 maart 2011

Vernietigende uitslag

Als je studenten onderwerpt aan een enquete dan moet zo'n enquete natuurlijk wel een beetje deugen. Zo niet, dan heb je er natuurlijk helemaal niets aan.
Doekle Terpstra, voorzitter HBO-raad:
‘Door de integratie van het Studenten Tevredenheids Onderzoek en de Nationale Studentenenquête is de vraaglast bij de studenten verminderd, met een hoge respons als resultaat. Eén grootschalig, nationaal onderzoek waaraan alle opleidingen deelnemen, is hét instrument dat kan worden ingezet voor benchmarking. Dat maakt deelname aan de NSE waardevol.’
bron
Op de website kan je ook de vragenlijst zelf inzien.

Zie Vragenlijst NSE 2011 NL

Als ik dat zo 's bekijk dan vraag je toch wel een beetje af of dit gaat werken. Laat ik als voorbeelden vraag 7 en vraag 9 nemen.

Vraag 7 - De docenten aan de opleiding
a De inhoudelijke deskundigheid van docenten
b De didactische kwaliteit van docenten
c De bereikbaarheid van docenten buiten contacturen
d De betrokkenheid van de docenten bij de studenten
e De kwaliteit van de begeleiding door docenten
f De kwaliteit van feedback van docenten
g De mate waarin docenten inspirerend zijn
h De kennis van de docenten over de beroepspraktijk
De docenten? Alle docenten? Alle vakken? Wat zegt een gemiddelde score dan? Dat ze allemaal zo'n beetje wel gemiddeld er mee door kunnen? Of dat er een paar betrokken en geinspireerde docenten zijn en een paar kneuzen? Dat maakt toch wel verschil... In mijn eigen opleiding hadden we een paar exellente docenten waar ik heel veel van geleerd heb en een paar blunderende badmutsen waar ik ook ontzettend veel van geleerd heb, dus ik bedoel maar...:-)

Vraag 9 - Studiefaciliteiten
...
f De ICT-faciliteiten
g De digitale leeromgeving
...
In 'ons geval' is het de vraag wat studenten rekenen tot de ICT-faciliteiten c.q. de ELO en wat niet! Gaat het hier om de middelen die de opleiding ons ter beschikking stelt? Dat HINT of Natschool? Of gaat het daarbij om onze 'eigen website'? Dat laatste zou dan wel een beetje misplaatst zijn, want dat is geen verdienste van de opleiding! Dus dat mag je niet meerekenen!:-)

Nou ja, ik weet het niet. Een studente zei naar aanleiding van de enquete:
Welke idioot heeft de vragen voor de nationale studentenenquete bedacht? Hij is te lang en veel vragen zijn irrelevant, dubbelzinnig of anderszins ontzettend loos.
Maar er zal wel een mooie rapportage uit rollen. Dat je de verkeerde vragen hebt gesteld is dan wel jammer. Een respons van 20,1% lijkt me trouwens ook niet voldoende om nog zinnige uitspraken te doen. Om nu hiermee een opleiding te gaan beoordelen!? Ik weet het niet. Dat lijkt me toch niet.

Ik ben benieuwd...