vrijdag 25 februari 2011

Iedereen een IPad

Ik heb de afgelopen week mogen spelen met een IPad. Dat was wel leuk, eigenlijk. Je ontdekt van alles en je wordt nog 's geconfronteerd met je eigen onbenulligheid en de manier waarop je daar dan mee om gaat. In zo'n Apple-store voel ik me meteen al een digibeet. Maar ik vind zo'n IPad een leuk ding. Het ziet er allemaal mooi uit en als je er een beetje aan gewend bent werkt het volgens mij allemaal prima.

Ik heb natuurlijk allereerst even moeten wennen aan de opzet, het idee en de werking van het ding. Als je dingen (gratis of niet) wilt downloaden moet je toch je creditkaartgegevens opgeven. Dat is het in kader van het 'verdienmodel van Apple' wel een slim concept. Na een tijdje wen je aan het idee en als je dan echt iets wilt hebben dan ga je dat natuurlijk gewoon kopen.

Ik probeer me nu al de hele tijd voor te stellen wat het zou betekenen als alle studenten zo'n IPad zouden hebben! Wat kan je er dan mee? Wat zijn de voordelen? Welke mogelijkheden geeft dat? Wat kan er (nog) niet? Dat soort vragen.

Ik heb natuurlijk meteen 'gecheckt' wat mijn websites doen op zo'n IPad. Werkt alles? Lukt dat? Hier en daar heb ik wiskundeleraar.nl al wat IPad-vriendelijker proberen te maken. Knopjes die niet werken, te klein lettertype, dat soort dingen. Maar 't handigst is natuurlijk om een stylesheet te maken voor mobiele apparaten, zullen we maar zeggen. Maar 't viel niet tegen.

Stel je voor dat studenten bij presentaties gewoon kunnen meekijken op hun IPad? Dat zou al handig zijn! Mijn readers en presentaties op wiskundeleraar.nl zijn vrijwel allemaal in PDF-formaat. Als je die opent komen ze nogal handig in iBooks terecht als je dat zou willen. Dat is ook al handig! Meestal scan ik hoofdstukken uit de boeken die ik nodig heb omdat ik geen zin heb om met boeken rond te lopen waar ik maar een klein gedeelte van nodig heb. Dat kan ook. Geen hoofdstukken of readers meer uitprinten en meesjouwen. Wil je nog een keer de presentatie bekijken? Ze staan in de boekenkast. Je hebt meteen geen last meer van studenten die vergeten zijn de reader uit te printen. Waarschijnlijk vergeten die dan gewoon hun IPad...:-)

Met safari kan je geen flash gebruiken. Mijn filmpjes heb ik daarom maar op YouTube gezet. Dat is sowieso handiger want dan ben ik al die extra MB's ook kwijt op de server. Wiskundige dingen als geogebra's, cabri's e.d. werken niet, maar daar komt vast wel een keer een oplossing voor, hoop ik.

Maar je kunt natuurlijk allerlei leuke interactiviteiten tijdens de les bedenken als alle studenten een IPad hebben. Je verzint het maar! Er valt nog veel te ontdekken. Ik prutsel nog wat verder...