zaterdag 22 januari 2011

Werkdruk en kwaliteitsvermindering

Ik heb 't in blok 2 wel moeilijk gehad. Ik werk te veel en minder doen werkt averechts. Maar wat moet je? Je kunt niet aan de gang blijven. Ik had aan het begin van het studiejaar 2010-2011 al 262 uur te veel staan: doorgewerkt in de vakantie en nog zo'n 200 uur van vorig jaar. Wie gaat dat betalen? Nou, niemand natuurlijk...:-)

Dus ik dacht: ik doe maar 's een tandje minder. Dat is niet echt een succes. Bij Analyse+ had ik de reader en de uitwerkingen nog een keer moeten controleren. Dat heb ik niet gedaan, dus stonden er allemaal domme fouten in. Uiteindelijk ben je meer tijd kwijt aan het verbeteren en rechtbreien van al dat gekluns dan de tijd die je daar in eerste instantie in had moeten steken. Aan het schrijven van het fractalpracticum ben ik zelfs niet eens toegekomen.

Bij een ander (niet bij name te noemen) vak dacht ik vooral maar 's helemaal niets extra's te doen. Zo'n vak moet toch vanzelf goed gaan, zou je denken! Uiteindelijk is het eigenlijk helemaal niks. Er waren, geloof ik, zelfs al klachten over. Nou ja zeg. Ik vind het volkomen terecht, ik vond het ook niks:-)

Maar verder ging het wel een beetje. Ik geef mezelf voor blok 2 gemiddeld een 6-. Nou ja, jammer dan...:-(

Wat misschien wel aardig te vermelden dat verhogen van de werkdruk dus vrijwel onmiddelijk leidt tot kwaliteitsvermindering. Sommige dingen vragen gewoon de nodige aandacht. Als je er zelf eigenlijk geen zin in hebt dan zijn de lessen automatisch minder inspirerend. Er zat voor mij op een gegeven moment niet veel anders op om gewoon maar een beetje mee te stribbelen. Ik ben er wel, ik roep 's wat, maar van leuk, geinspireerd, effectief of leerzaam onderwijs is geen sprake. Dat ligt natuurlijk grotendeels aan mij en mijn eigen instelling, maar ik ben ook maar een mens, dacht ik...:-)

Maar 't is wel zorgelijk. Als je dat te vaak hebt dan heb je er volgens mij na een tijdje helemaal geen zin meer in. Gelukkig geef ik in blok 3 alleen maar leuke vakken en voor de rest kan iedereen de boom in.

Mocht dat niet helpen dan kan ik altijd nog iets heel anders gaan doen. Misschien moet ik dat sowieso maar 's ernstig overwegen...:-)))