dinsdag 18 januari 2011

Het leven is net een fractal

Ik heb het afgelopen blok Analyse+ gegeven. Ik heb zelf een reader geschreven met uitwerkingen. Op zich is dat een hele klus. Ik krijg daar dan 5 dagdelen voor. Dat is dan 20 klokuren voor een cursus van twee studiepunten. Studenten worden geacht er 56 klokuren aan te werken. Als ik de reader doorwerk en de uitwerkingen maak dan zijn die 20 klokuren van mij al lang en breed op. Maar dan moet het nog wel worden geschreven en bedacht! Dus hoe moet dat dan? Nou gewoon in je vrije tijd natuurlijk. 't Is ook geen werk, 't is een hobby!

Uiteindelijk ging het allemaal maar net goed (hoop ik), maar mischien ook wel niet. Het stikt van de verschrijvingen: ik schrijf 'arctan' in plaats van 'arcsin', 'groter dan' in plaats van 'kleiner dan' en andersom. Hier en daar zijn de opdrachten aan de moeilijke kant, misschien. Soms veronderstel ik meer voorkennis dan (kennelijk) aanwezig. Ik geloof niet dat ik echt wiskundige blunders gemaakt heb, maar af en toe zat ik wel een beetje naast het antwoord. Ik heb gehoord dat een student heeft geroepen dat het 'wel leek of de cursus voor de eerste keer gegeven werd'. Dat is dan wel weer grappig want zo is dat maar net!:-)

Ik heb al 's eerder proberen duidelijk te maken dat steeds weer nieuwe dingen verzinnen een zeker risico inhoudt. Dat zou natuurlijk best wel 's een keer helemaal mis kunnen gaan. Dat het gewoon niet leuk is, niet boeiend, te moeilijk, helemaal naast geschoten. Zeg het maar. Wat dat betreft kan je beter gewoon een paar hoofdstukken Moderne Wiskunde er doorheen jassen. Als er dan fouten zitten in het boek (komt voor!) of de uitwerkingen (komt ook voor!) dan heb ik het niet gedaan!:-)

In dit geval zijn de studenten eigenlijk meer een soort van proefkonijnen, correctoren of zelfs medeauteurs. Ik vond het (ondanks de moeizame voortgang en mijn gekluns) toch wel leuk, ergens. Er zit meer structuur en samenhang in dan ik dacht. Maar het was wel een moeizame bevalling, zullen we maar zeggen. Ik ga er nog wel aan sleutelen. Mijn ervaring is dat zelfs als een cursus 'in principe' wel goed is het eigenlijk pas na een paar keer 'echt' gaat lopen. Er is dan meer samenhang en 't wordt duidelijker wat nu precies de bedoeling is. Dat lijkt meestal wel duidelijk maar dat is het niet. Bij 'functies van meer variabelen' heb ik dat ook pas later ontdekt. Voor wat Analyse+ betreft wacht ik eerst de toets maar 's af. Daarna maar 's verder kijken, denk ik...