dinsdag 25 januari 2011

Doe normaal

Nobody got anywhere in the world by simply being content.
Louis L'Amour
Vroeger zei iedereen: 'doe maar normaal dan doe je gek genoeg'. Voor mij betekent dit dat ik m'n lessen doe, de toetsen nakijk, de opdrachten afvink, een beetje leuke cijfers geef, hier en daar 's een praatje maak, uit m'n nek klets, vragen beantwoordt, af en toe 's een cursus bedenk, een document upload,... dat soort dingen. Het zijn dingen die heel nuttig zijn maar verder ook niet veel kwaad kunnen.

Op De 9 structuren van professionele middelmatigheid las ik:
Buiten de grenzen van je functieprofiel bevindt zich een no-go zone. Deze no-go zone wordt je door leidinggevenden en door collega’s duidelijk gemaakt. Als je je in de no-go zone begeeft, reageren leidinggevenden met opmerkingen dat ze je daar niet voor aangenomen hebben en collega’s praten niet meer met je, maar alleen nog over je.
Dat is toch interessant. Ik zit er over na te denken. Dat moet iets zijn, natuurlijk! Het is gewoon niet gewenst dat je de grenzen van je functieprofiel niet respecteert. Hoe nuttig, leuk en leerzaam dat ook zou kunnen zijn. Dat is gewoon niet het plan. Hm...!?! Tja. Daar ga ik 's verder over nadenken...:-)

Doe nu maar normaal. Dan doe je gek genoeg, inderdaad.