maandag 1 november 2010

Opbrengstgericht werken (2)

Ik heb laatst opgezocht wat je nu onder 'opbrengstgericht werken' moet verstaan:
Het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het streven naar maximale opbrengsten. Bij opbrengsten gaat het dan om:

• cognitieve resultaten van leerlingen;
• sociaal-emotionele resultaten;
• tevredenheid van leerlingen, ouders en vervolgonderwijs.

Bron: Opbrengstgericht werken door scholen voor primair en voortgezet onderwijs
In opdracht van onderwijsraad © juni 2008 - Oberon
Voor wiskundeonderwijs zou ik dan denken aan verbeterde opbrengsten voor:

- redeneren
- notaties kunnen lezen en schrijven
- gevoel voor abstractie
- een bepaalde werk- en studiehouding

Dat zou toch een geweldig resultaat zijn! Maar leidt dat tot betere prestaties op het landelijk eindexamen? Niet altijd! Misschien is er iets mis met die examens? Zijn die examens mogelijk zodanig versmurfd dat een weldenkende en intelligente leerling er minder mee kan? Dat is ook niet helemaal ondenkbaar.

Wat is dan 'opbrengst'? Ik zou toch hopen op het redeneren e.d. en niet de uitslag van een examen. Is opbrengstgericht werken nu werken aan 'hogere vaardigheden' of 'het cijfer voor het eindexamen'? Maar de vraag is dan hoe weet/meet je die 'hogere vormen' dan?