dinsdag 30 november 2010

Feedback geven

Ik heb de afgelopen maanden op 3 verschillende manieren online-feedback gegeven bij cursussen. Daarnaast heb ik op kleine schaal geëxperimenteerd met de nieuwe afvinklijst. Daar is veel over te zeggen. Maar ik zal 't kort houden.:-)

Bij het het 'Vakproject wiskunde & ICT' doen de cursisten zo'n 22 opdrachten. Kleine en grotere opdrachten. Al die opdrachten worden nagekeken en soms voorzien van feedback. Vaak niet meer dan 'OK!', maar soms ook nog wat meer commentaar, aanvullingen en wat er zo in me op komt. Dit is zeker voor een startcursus heel geschikt. Studenten krijgen snel te weten of het goed is en ze zien hun lijstje langzaam maar zeker steeds groener worden.

Bij 'Internet en wiskundeonderwijs voltijd' heb ik min of meer op dezelfde manier de cursus verdeeld in 22 opdrachten waarbij de studenten per opdracht feedback krijgen. Nu zijn er een paar studenten die zo'n beetje het weekprogramma volgen, maar de meeste lopen toch wel een beetje achter de feiten aan. Dat laatste is niet wenselijk, dus daar moet ik nog iets op bedenken. Er zijn er ook die alles tegelijk inleveren. Dat is ook niks, want de bedoeling is natuurlijk dat je als docent de boel een beetje probeert te sturen. Dus idem dito moet ik daar ook nog iets op verzinnen. Maar handig is het wel...

Bij 'Internet en wiskundeonderwijs deeltijd' heb ik het oude 'porfoliosysteem' gebruikt. Er zijn weliswaar een aantal opdrachten maar studenten zijn vrij om aan te vinken als ze vinden dat ik er naar moet kijken. Bij het geven van feedback kan het dan gaan over 1 opdracht maar ook over een hele rij opdrachten. Meestal ga ik dan wel alle opdrachten stuk voor stuk af, maar 't geeft wel ruimte voor een meer abstractere vorm van feedback. Meer uitgezoomd zullen we maar zeggen.

Bij 'Wiskunde en leergebieden' heeft een handjevol studenten de opdrachten ingeleverd op de website zelf. Studenten kunnen dan gemakkelijk elkaars werk bekijken. Als ik dan feedback geef kan ook weer iedereen dat zien. In technische zin werkt dat prima. Dat is al een klein wonder, maar, volgens mij, is dat ook wel heel leuk. Studenten lezen toch ook graag wat iedereen zo bedenkt en roept. Dat moet echter niet te veel moeite kosten. Op deze manier gaat dat volgens mij net goed. De volgende keer zullen het toch wel een student of 40 tegelijk zijn. Ik benieuwd hoe dat dan gaat.

Ik ben er zelf in ieder geval erg mee in mijn nopjes. Ik kan steeds zelf bepalen hoe 't een en ander moeten worden ingeleverd en het feedback geven is zo leuk. Ik probeer dat ook altijd vrij snel te doen en volgens mij vindt iedereen dat allemaal erg prettig, ja ja en daarom zingen wij blij!

Project voorlopig geslaagd. Maak van je werk je hobby! 't Is zo leuk...:-)