woensdag 6 oktober 2010

Internet en wiskundeonderwijs

De cursus Internet en wiskundeonderwijs bestaat uit verschillende onderdelen en een eindopdracht. Alle ‘successen’ en ‘mislukkingen’ van de afgelopen jaren hebben uiteindelijk (alweer) geleid tot een nieuwe cursus. De cursus loopt nog en ik vind het nu al veel beter dan vorig jaar. Er zitten allerlei leuke en nieuwe kantjes aan...

Het grootste probleem aan deze (en andere cursussen) is dat sommige studenten de opdrachten niet op tijd inleveren. Nu zou je natuurlijk gewoon deadlines kunnen gaan stellen of dingen doen dat als je te laat bent dat je dan geen 'G' krijgt maar een 'V', ben je nog later dan gewoon een 'O'. Kom volgend jaar maar terug! Tada!:-)

Maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik zou ook kunnen denken aan 'extra opdrachten' als je te laat bent, bijvoorbeeld. Kan ook. Maar ook daar heb ik niet zo'n zin in.

Toch is het vervelend als niet iedereen zo'n beetje tegelijkertijd de opdrachten van die week doet. Als dat wel zo zou zijn dan heb je iets om over te praten, iets om over te reflecteren, kortom: je zou het ingeleverde werk kunnen bespreken. Nu is het soms niet handig als ik al iets zeg over opdrachten als er studenten zijn die de opdracht nog niet gedaan hebben. Je grijpt dan toch een beetje in op de spontane verwerking van de opdracht, zullen we maar zeggen...

Bij wiskunde en leergebieden heb ik, denk ik, voor dit probleem wel een oplossing bedacht. Daar zal ik later nog wel een keer iets over schrijven.

Het probleem van deadlines is dat als je dat doet studenten weliswaar zich daar wel aan zullen houden maar dat zoiets niet noodzakerlijkwijs leidt tot geinspireerde studentactiviteiten. Ze zullen zich vast wel aan de deadlines houden, maar men zuigt gewoon van alles uit de spreekwoordelijke duim omdat het nu even moet, zullen we maar zeggen. Dat wil je natuurlijk niet!

Feitelijk is het 'niet op tijd de opdrachten doen' een teken aan de wand. Kennelijk zijn andere dingen op dat moment belangrijker. Op zich is dat sowieso een probleem met e-leren. Als je een presentatie moet doen dan heb je geen keus, je moet er op dat moment wel staan en iets te melden hebben. Zo niet dan ga je af, krijg je je punten niet en dat kan natuurlijk niet. Maar veel opdrachten kunnen morgen ook nog wel, of volgende week of weet je wat? In de herfstvakantie ga ik aan het werk...

Ik merk ook dat ik bij de feedback op opdrachten van die laatkomers minder neiging heb om uitgebreid te reageren. Dat is vast begrijpelijk, maar dat is dan niet erg bevorderlijk voor het leerproces. Ze waren al laat en nu krijgen ze minder te horen dan de vroege vogels.

't Is lastig allemaal. Ik ben er nog niet uit. Ik geloof dat ik een beetje van het Montessori ben. Je geeft iedereen de ruimte om het zelf te doen, doe je dat niet dan registreer je dat, maar je mag fouten maken, maar je moet het zelf doen!

Ik denk er nog 's over na, denk ik...:-)