vrijdag 9 juli 2010

Wiskunde en leergebieden

't Is toch van een ongekende wonderbaarlijkheid, dat 'wiskunde en leergebieden'. In de deeltijd werden vooral de werkcollege's erg gewaardeerd. Lekker 's kletsen over van alles, het uitwisselen van ideeen, e.d. De opdrachten via de leerroute en NING gingen daar zo'n beetje aan mee. In de voltijd loopt dat heel anders. Er zijn een aantal studenten die de cursus digitaal doen. Dat zijn VWO-versnellers en voltijdstudenten die wat aan de late kant waren, zullen we maar zeggen. Dat zoiets kan wordt dan zeer gewaardeerd. Ik vind het in ieder geval erg grappig om te doen. Sommige studenten schrijven zinnige dingen en 't is leuk om te lezen wat ze allemaal bedenken, wat ze er van vinden en welke 'dingen' ze nu uiteindelijk geleerd hebben.

De functie van NING bij deze cursus is twijfelachtig. Volgens mij kunnen we dat beter gewoon via de website gaan doen. Dat ga ik ook zeker doen de volgende keer. Via de afvinklijst, opdrachten en antwoorden gaat dat vast lukken. Ik vind dat ook wel weer leuk om te maken. Het is gewoon een vrij natuurlijke manier van ontwikkelen. Het komt gewoon boven drijven.

Er is nog iets wat je niet van tevoren zou kunnen bedenken. Er zijn studenten die halverwege de cursus al de cursusevaluatie invullen. Dat is 'een beetje vreemd'. Je moet daar verder maar niet te lang over nadenken want je zou dan toch ernstig gaan twijfelen aan dingen. Je moet dus iets verzinnen dat een student pas de cursusevaluatie kan invullen als alle opdrachten af zijn en goedgekeurd. Zoiets kan je niet van tevoren bedenken maar 't zou wel handig zijn.

Als je nu toch tekst als antwoord op opdrachten via de website kan geven dan ligt het voor de hand om andere antwoordmodellen te kunnen gebruiken. Poll's & questions, zullen we maar zeggen. Tekst, meerkeuzevragen, cijfers geven en noem het verder allemaal maar op. Dat wilde ik eigenlijk al heel lang, maar dat is nog best ingewikkeld, maar op deze manier ligt het wel een beetje voor de hand om het nu eindelijk eens te gaan maken.

Als docent probeer je natuurllijk je rug recht te houden en handen en voeten te geven aan de dingen die je doet. In deze periode heb ik slappe knieen en een groot gebrek aan ruggegraat. Ik ben er uiteindelijk niet ontevreden over. Eigenlijk moet ik toch maar weer blij zijn met al die studenten die dat geexperimenteer van mij mogelijk maken. Jullie worden bedankt!