zaterdag 26 juni 2010

Natschool de deur uitgezet?

Ik gebruik op verschillende manieren UserOverview voor het online afnemen van cursusevaluaties of vragenlijstjes. Dat werkt thuis prima. Maar wat blijkt? Op de hogeschool werkt dat niet. Je krijgt een foutmelding en verder gebeurt er niets.

Dat is dan wel behoorlijk irritant, zullen we maar zeggen. Ik weet ook niet precies waar het aan ligt. Komt het doordat we op de hogeschool een gepimpte c.q. verouderde versie van Internet Explorer gebruiken, de instellingen van de browser of het het feit dat de scripts van UserOverview niet ' volledig compatable' zijn met oudere browserversies? Of dat er gewoon 'echte' fouten in die scriptjes zitten? Wie het weet mag het zeggen. Moet ik nu 'ergens' deze fout gaan melden? Veel meer kan je niet doen. Maar handig is het allemaal niet en uiteindelijk moet ik dat dus zelf oplossen. Dus UserOverview gaat er uit...

In zo'n geval krijg ik dus meteen de neiging om dan zelf maar die functionaliteit in wiskundeleraar.nl op te nemen. Zo moeilijk kan dat niet zijn en dan heb je de zaak tenminste in eigen beheer en dan kan je zorgen dat het werkt. Als je zelf iets maakt dan kan je dat ook veel beter inzetten waar dat nuttig is. Bovendien krijg je dan ook nog wat afwisseling in de opdrachten zullen we maar zeggen. Gaandeweg ontstaan er soms ook nieuwe ideeën en onverwachte 'sidekicks'.:-)

Een vergelijkbaar fenomeen had ik al geconstateerd bij het gebruik van NING. Vanaf 20 juli (of zoiets) gaat er een nieuw beleid van kracht om gebruikers van NING te bewegen te betalen voor de voorzieningen. Dat is niet zo gek gedacht. Als mensen zo enthousiast zijn over je product waarom zou je daar dan niet gewoon geld voor vragen? Ook als 95% van de gebruikers afhaakt verdien je er misschien iets aan.

Ik gebruik NING met name voor het beantwoorden van vragen, maar zoiets kan je natuurlijk ook prima regelen via de website. In eigen beheer en met alle toeters en bellen die zelf wilt. Dus NING gaat er uit...

Deze week las ik bij één van de opdrachten van 'Internet en wiskundeonderwijs' bij een student het volgende:
De opleiding is redelijk de juiste weg ingeslagen denk ik wat ICT betreft. Vooral nu we via wiskundeleraar van alles in kunnen leveren vind ik een grote vooruitgang. Voorheen moest er van alles via natschool gebeuren. Ook toen ik hiervoor een andere opleiding deed moesten we gebruik maken van natschool. Ik heb mij er altijd over verbaasd hoe slecht het programma werkte. Daarnaast heb ik geloof ik 5 jaar lang aan moeten horen dat het programma in de opstartfase zat en dat het allemaal beter zou worden. Nu is gelukkig voor ons wiskundigen natschool de deur uit gezet en hebben we wiskundeleraar."
Dat is toch (op z'n zachts gezegd) wel opmerkelijk. Ik noem dat 'onbedoelde neveneffecten'. Dat soort 'feedback' zouden sommige mensen toch 'ergens' aan het denken moeten zetten, vind ik. Dit moet toch niet kunnen? Hoe is dit mogelijk? Wat gaat hier mis? Wat kan je daarvan leren?

Ik experimenteer met allerlei vormen van het inzetten van ICT in mijn onderwijs. Als docent moet je dan niet denken in 'aanbod' maar in 'vraag'. Wat wil ik? Is er dat? Werkt dat? Zo nee? Dan moet ik zorgen dat ik het toch krijg en als het niet anders kan dan maak ik het zelf wel. Daar kan je dan veel van leren. Dus...

Zie ook Blogs?, Vraag van de week of Web 2.0