maandag 14 juni 2010

Afvinklijstje

Eén van de betere ideeën van de afgelopen weken is om een afvinklijstje te maken voor opdrachten in wiskundeleraar.nl. Ik had ooit zoiets gemaakt voor het vakproject, maar nu kan zoiets voor elke leerroute. Nu was ik alleen nog even vergeten dat het wel handig is om per student een overzichtje te krijgen van de opdrachten.

Dat laatste viel nog niet eens mee, maar dat is wel gelukt. Ik ben op dit moment het afvinklijstje aan het testen bij 'wiskunde en leergebieden'. Tot nu toe ben lijstjegewijs er erg mee in mijn nopjes. Voorheen deed ik dat met een Excelblad. Dat is, met de kennis van nu, wel dramatisch inëfficiënt en knullig.:-)

Gaandeweg heb ik bedacht dat het eigenlijk ook mogelijk moet zijn om de opdrachten zelf via wiskundeleraar in te leveren. Daarmee zou het gebruik van NING definitief tot het verleden behoren. Dat is jammer, maar men kan niet alles hebben.

Wat wel jammer is dat mijn collega's nooit zover gekomen zijn om zelf een leerroute in wiskundeleraar.nl te maken. Daarmee blijft waarschijnlijk ook het nieuwe afvinklijstje iets wat ik gebruik en verder niemand. Dat is wel weer een gemiste kans... maar ja... Ik geloof dat de website meer een 'gedoogzone' is dan een breedgedragen initiatief om ons onderwijs te ondersteunen.

Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Niets blijft wat het is en niets wordt zoals het was... maar wat het wordt weet niemand...