zondag 9 mei 2010

Wikiwijs en grafrechten

Ik heb maar 's wat feedback gegeven in wikiwijs. Ik vind dat wel een aardige voorziening. Er wordt alleen weinig gebruik van gemaakt.
Het probleem is, denk ik, dat middelen niet noodzakelijkerwijs tot een levendige community aanleiding geven. Binnenkort moet wikiwijs grafrechten gaan betalen....:-)
Flauw he?:-)

Maar 't klopt wel... Toch zou een plek waar docenten terecht kunnen voor relatief kleine leerobjecten best welkom zijn. In 't algemeen gebruiken docenten geen complete leerroutes of complete readers of anderszins. Dat kan ook niet want als je je onderwijs op maat wilt inrichten dan wil je natuurlijk maximale controle over je lesmateriaal. Meestal betekent dat dan dat je zoiets zelf moet maken.

Maar wat is goed lesmateriaal? Dat is al lastig. Wat is dan digitaal lesmateriaal? Een wiskundeboek online? Waarom niet? Goede uitleg? Een plek waar je vragen kan stellen? Een plek waar leerlingen elkaar kunnen helpen? Ik weet niet... Dat hebben we toch allemaal al?

Mijn 'meest gejatte materialen' zijn meestal geen product van een ontwikkel- of denkproces maar producten van 'face2face lessen'. Gewoon van onderwijs geven, een samenvatting, een bijspijkerdocument, een schema... dat soort grappen.

Ik weet het niet. Binnenkort gaan mijn studenten aan de slag met de wikiwijsopdracht. Ik ben erg benieuwd wat ze er van vinden.