zondag 14 maart 2010

Weekverslag week 8, 9 en 10

Ik heb de afgelopen twee weken hard gewerkt aan Internet en wiskundeonderwijs. Het is en blijft een lastige klus. Ik heb geprobeerd een soort evenwicht te zoeken tussen 'oud maar nuttig' en 'nieuw en vernieuwend maar ook nuttig'. Dat valt niet mee. Daarnaast moet je natuurlijk bij sommige dingen ook zelf weer aan de slag. Ik ben maar weer aan 't twitteren geslagen en dat is toch wel weer leuk. Ik moet het nu wel een tijdje volhouden want de cursus gaat eigenlijk pas in blok 4 van start.

Voor Wiskunde en cultuur 2-3 moest ik nog een opdracht maken over sangaku's. Dat probeer ik al jaren en ik geloof dat het nu gelukt is om een leuke opdracht te maken. Zie Sangaku`s (PDF).

Het is een combinatie van 'iets zelf bedenken (een sangaku!)', 'iets wiskundigs (oplossen!)' en 'iets creatiefs (mooie tekening!). Bij vorige versies van de opdracht waren de sangaku's soms aan de moeilijke kant en 't was niet helemaal duidelijk wat de studenten er mee moesten. Ik heb nu al heel veel leuke en relatief eenvoudige sangaku's van studenten gezien. 't Is wel veel werk want ik moet wel alles narekenen en de vraag is natuurlijk altijd of er niet een eenvoudiger oplossing is. Maar ze zijn tot nu toe allemaal leuk. De tekeningen ook trouwens. Het is al een verzameling kunstwerkjes...

Het is ook grappig om te zien dat studenten verschillend reageren op de opdrachten uit de leerroute. Sommige lopen echt voor en hebben bijna alle opdrachten (inclusief kunstwerk!) al af. Er zijn ook studenten die de studiewijzer volgen en er zijn studenten die nog niets hebben ingeleverd. Ik vind alles best. Dat is wel weer een van de mooie kanten van ICT. Je kunt dit soort verschillende 'aanpakken' registreren. Dat kan nog 's van pas komen. Uiteindelijk levert iedereen toch alles in, dus ga ik me er niet druk om maken.

Het leuke aan zo'n cursus 'wiskunde & cultuur 2-3' is dat je studenten weer op een andere manier beter leert kennen, dat jezelf ook van alles moet gaan doen en daarbij ook van alles ontdekt en prutst. Wat dat betreft krijgt de sangakuopdracht nog wel een vervolg. Het zal wel een verzameling worden.:-)

En verder!? Verder is er niet zo veel te melden. Ik ben niet ontevreden. De lessen zijn altijd leuk. Ik ga soms wel 's met enige tegenzin de deur uit. Moet je je weer aankleden en moeite doen om er te komen, maar eigenlijk kom ik altijd weer heel blij thuis omdat het toch weer gewoon heel erg leuk was. Wat wil een mens nog meer?