dinsdag 9 maart 2010

Onvoldoende kennis van zaken

Ik vraag me al jaren af waar al die congressen nu concreet opleveren. Als ik dit bericht lees dan krijg je toch wel weer een idee:
"Tijdens het Velon Congres dat op 8 en 9 maart wordt gehouden in Noordwijkerhout, is de module 'Leren arrangeren en ontwikkelen van digitaal leermateriaal' voor het eerst gepresenteerd. Het is bedoeld om opgenomen te worden in het curriculum van de lerarenopleidingen."
Het gaat daarbij om Leren arrangeren en ontwikkelen van digitaal leermateriaal. In de kop staat nog meer informatie:
De module bestaat uit een stappenplan, waarmee studenten volgens zeven stappen te werk kunnen gaan. De module is geen kant en klaar product, maar een halfproduct dat opleiders zelf kunnen aanpassen, aanvullen en koppelen aan andere studieonderdelen, passend in de eigen opleiding.
Je zou bijna denken dat hier de suggestie gewekt wordt dat het ontwikkelen van (digitaal) leermateriaal een soort van lineair (en eenvoudig!?) proces is dat zich op de een of andere manier laat vangen in een stappenplan, in indicatoren, reflectieverslagen en knullige afvinklijstjes!? Ik denk niet dat 't zo werkt.

Maar waar zal ik me druk om maken? Ik heb er niks mee te maken! Gelukkig niet. Wat een treurigheid. 't Is te hopen dat de kroketten te eten waren.