vrijdag 12 maart 2010

Je moet niet reflecteren maar zelf licht geven!

Uit de module voor de lerarenopleiding ‘digitaal leermateriaal leert arrangeren en ontwikkelen’:
ICT en onderwijs is aan veranderingen onderhevig. De docent heeft een professionele beroepshouding (zelfreflectie, initiatief en leiderschap) ten aanzien van ICT en onderwijs.
In de lijst kan een student dan omcirkelen wat van toepassing is:
  1. = helemaal niet
  2. = een beetje
  3. = best wel
  4. = in ruime mate
De docent toont aan dat hij/zij:
  • Ik heb een professionele beroepshouding (zelfreflectie, initiatief en leiderschap) ten aanzien van ICT en onderwijs.
  • Ik kan zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maken van ICT in het onderwijs.
  • Ik ben flexibel in het gebruik van ICT en onderwijs.
  • Ik kan samenwerken met collega's bij gebruik van ICT en onderwijs
  • Ik ben op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs.
  • Ik kan reflecteren op mijn eigen handelen en op de vorderingen van leerlingen.
’t Is mijn vak niet, maar dat begrijp ik niet. Hoe kan je nu bijvoorbeeld weten dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs? Je kunt dat wel vinden van jezelf maar is dat dan ook zo? Dat denk ik toch niet. Hoe kan je nu weten of je een professionele beroepshouding hebt? Misschien dat je dat wel vindt van jezelf maar daarmee is er nog weinig gezegd.

Misschien is dat wel het probleem. Veel mensen vinden van zichzelf dat ze goed op de hoogte zijn, professionals zijn en er 'echt' verstand van hebben. De vraag is of dat wel klopt!

Ik zou zeggen: kom eerst maar 's met bewijzen. Omcirkelen wat van toepassing is lijkt me geen bewijs, dus hoe ga je dat aantonen?

Erger is dat er nog maar weinig docenten zijn die deze 'attitude' hebben. Moeten die dan de studenten gaan beoordelen? Hoe kan je iemand iets leren dat je zelf niet snapt? Er zal nog heel wat moeten gebeuren...

Of maakt dat misschien helemaal niet uit? De docent heeft geen idee, de student omcirkelt maar wat en iedereen leefde nog en gelukkig in onwetendheid. Waarom ook niet? Het was toch al nooit de bedoeling om nu 's een keer echt iets leuks te gaan doen met ICT in het onderwijs toch? Dus gaat wel lukken.

Maar ja, je mag dat natuurlijk niet zeggen. Je moet wel positief blijven. Hoe groter de bagger hoe beter... ondanks dat er van al die plannen, onbegrijpelijke websites en ander spul nog maar weinig is terecht gekomen.

Ik groet u! Het is weekend...:-)

Zie Kennisbasis ICT Mei 2009 – versie 1.0