zaterdag 20 februari 2010

Weekverslag week 7

Ik ga een nieuwe serie weblogjes beginnen over 'wat heb ik deze week geleerd?'. We moeten tenslotte allemaal veroordeeld tot 'levenslang leren' en terecht natuurlijk want les geven is net als fietsen: als je geen snelheid maakt dan val je om.



Deze week heb ik weer 's geleerd dat je nooit te vroeg moet juichen. Je moet je niet laten blij maken met een dooie mus. De verdere ontwikkeling van de website wiskundeleraar.nl wordt voorlopig uitgesteld tot nader orde. Op termijn gaat dat dan ernstige problemen geven, maar dat zien we dan wel weer.
Deze week is me ook weer duidelijk geworden dat als iemand zegt 'ik regel het wel' dat dit dan niet altijd gebeurd. Als je dan 's terloops vraagt wat nu precies de bedoeling is dan moet je nog uitkijken dat je niet de een of andere verantwoordelijkheid opgedrongen krijgt. Verantwoordelijkheden zijn leuk, maar alleen over dingen waar je iets over te zeggen hebt en dingen waar je voor aangenomen bent. No pay no cure, zullen we maar zeggen.

Daarnaast moet het toch nog maar 's gezegd worden dat 'prompte feedback' een belangrijk item is voor studenten. Het is gewoon moeilijk te accepteren dat je (ik weet niet hoelang) moet wachten op toetsuitslagen, feedback over ingeleverd werk, e.d. Ik snap ook wel dat niet iedereen bereid is zijn vrije tijd op te offeren voor het algemeen belang. Dat is ook niet erg professioneel. Maar snel nakijken, snel feedback geven, snel reageren, e.d. werkt wel. Uitstel maakt voor de 'hoeveelheid werk' niet uit maar 't is dan vooral een kwestie van 'wanneer'. Een lastig dilemma!

Al met al was het wel weer een week met allerlei frustraties, ongemakken en boosheid. De lessen waren volgens mij wel aardig, misschien hier en daar een beetje kort:-). Het primaire proces gaat voor, zeg ik altijd maar en daar doen we 't voor. Het grappige is wel dat hoe meer ik geirriteerd raak hoe productiever ik word. Dat kan je o.a. zien aan mijn 'weblogactivitychart':

Wiswijzer


Ik heb deze week zomaar een aantal lesbrieven geproduceerd en daar ben ik behoorlijk tevreden over...:-)

Op de keper beschouwd is gewoon wiskunde doen verreweg het beste wat je kan doen. Zie Dat vind ik mooi...:-) en Het verjaardagsprobleem.