maandag 30 november 2009

Integratie ICT en onderwijs

Eigenlijk wil ik een stuk schrijven waarin ik de lerarenopleiding een aantal tips wil geven hoe we de integratie van ICT in 'ons onderwijs' mogelijkerwijs een vorm en inhoud zouden kunnen geven die misschien wel werkt. Ambitieus plan!:-)

Sinds 2000 is het 'credo' vooral 'ALLES IN NATSCHOOL'. Maar ik weet niet of dat gaat lukken. Recentelijk werd nog een poging ondernomen om dit 'voornemen' te verwerkelijken. Leuk idee, maar 's is een beetje als 'slecht weer': je hebt er verder niks aan, je hebt er niet om gevraagd, je hebt er wel last van, maar je kunt er verder weinig aan doen, dus laten we daar niet over hebben.:-)

Ik zou 't eigenlijk ook niet willen hebben over middelen. Maar middelen, doel en uitvoering zijn zo vervlochten dat praten over middelen niet te vermijden is. Ik denk zelfs dat het idee om 'inhoud' en 'middelen' zoveel mogelijk te integreren een deel is van de oplossing. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud, maar zonder middelen geen inhoud, zoiets...:-)

De inzet van een eigen website, zoals we dat bij wiskunde doen, komt volgens sommigen niet erg professioneel over, leidt tot allerlei verwarring (bij het management) en is 'feitelijk' (vanuit het management) ongewenst. Ik vind dat niet terecht en een verkeerd uitgangspunt...:-)

De komende weken ga ik 's proberen te brainstormen waarom de inzet van 'een website' juist heel nuttig en misschien wel juist heel wenselijk is en misschien uiteindelijk zou kunnen leiden tot een soort aanbevelingen voor verbetering...

Ik heb op deze pagina wel 's proberen uit te leggen wat ik zelf zo doe met de website. Het wordt nu misschien tijd om te onderzoeken of 'zoiets' voor 'iedereen' (docenten en studenten) meerwaarde zou kunnen hebben. Wat werkt? Wat werkt er niet? Waarom!

Daarnaast kan ik ook 's speculeren over de toekomst. Ik heb daar ook nog wel ideeën over. Misschien ontdekken we zelfs waarom de huidige uitgangspunten niet willen werken... dat zou helemaal mooi zijn... en dan zou zo'n stuk er misschien ook nog wel komen... maar noodzakelijk is dat niet.

De voorlopig werktitel is 'ICT en de LERO'.