donderdag 26 november 2009

Digitaal lesmateriaal

Trendmatcher schreef op dit bericht over mij: "Als er iemand is die veel bruikbaar digitaal leermateriaal heeft geproduceerd is hij het wel!". Eigenlijk zou ik daar een keer iets over moeten zeggen.

Het grappige is dat ik inderdaad (na al die jaren) heel veel materiaal geschreven en verzameld heb en online heb gezet. Je zou denken dat het niet al te moeilijk moet zijn om dat materiaal steeds weer te gebruiken. Dat doe ik natuurlijk ook wel, maar 't is maar relatief. Bij mijn cursussen ga ik toch elke keer weer nieuwe dingen doen, ander materiaal gebruiken, nieuwe dingen verzinnen.

Ook op WisFaq zou je denken dat op een bepaald moment de meeste vragen wel beantwoord zijn. Vaak is dat ook wel zo, maar toch beantwoorden we allerlei vragen gewoon nog maar een keer. Dat is ook niet zo gek want het gaat natuurlijk om de 'aandacht' en het feit dat je antwoord krijgt. Als je een tijd op dezelfde school werkt en de 'deskundigen' niet elke keer het programma om zouden gooien zou je ook jaar in jaar uit dezelfde stof behandelen. Dat is inhoudelijk misschien niet zo interessant maar daar gaat het natuurlijk niet om. Die leerlingen zijn (meestal) elk jaar weer anders en hoe vaker je iets uitlegt hoe beter je 't zelf snapt...:-)

Ik heb geloof ook wel een e-mailtje gehad van Wikiwijs met de vraag of ik geinteresseerd zou zijn in participatie of zoiets. Ten aanzien van WisFaq lijkt er toch wel een soort 'geloof' te bestaan dat al die vragen en antwoorden toch wel een soort van waardevolle verzameling is. Eerlijk gezegd denk ik dat de 'interessante leerobjecten' eerder de FAQ-vragen of de samenvattingen zijn. De FAQ-vragen worden binnenkort gemetadateerd, maar de laatste categorie is eigenlijk niet eens een WisFaq-activiteit.:-)

Wat moet je met zo'n brief? Het begint met de vaststelling dat 'dingen moeilijk te vinden zijn' en dat het 'incorporeren' van de leerobjecten van WisFaq in Wikiwijs kan bijdragen aan een grotere vindbaarheid en belangstelling. Dat is wel een beetje onzin, want het intikken van een willekeurig wiskundig begrip in GOOGLE leidt in de meeste gevallen naar WisFaq of Wiswijzer. Belangstelling genoeg!

Ik hoop ook niet dat iemand ooit op het idee gaat komen om alle vragen en antwoorden van tags te gaan voorzien. Zo'n 30.000 vragen en antwoorden voorzien van relevante tags? Leuk... maar dan heb je verder geen leven meer.

Ondanks het gegeven dat WisFaq mogelijk een een prettige site is om leerlingen of studenten naar toe te sturen als ze vragen hebben lijkt vooralsnog de participatiegraad van het 'onderwijsveld' en de 'wiskundewereld' niet erg hoog. Men vindt het allemaal wel grappig en zinvol (denk ik), maar 'er aan meedoen' is meestal geen optie.

Ik vind nog steeds (dat hou ik vol!) dat de inhoud (in de breedste zin van het woord) essentieel is. Ik bedoel dan de kennis op een hoger niveau. Je kunt wiskunde opdelen in allerlei hapklare brokken die afzonderlijk allemaal prima te verteren zijn (zo'n beetje de gangbare praktijk), maar daar gaat het niet om en dat gaat ook niet werken (op de lange termijn al helemaal niet). Het gaat natuurlijk om de kennis op de hogere niveaus, de samenhang, de structuren, de diepere inzichten, de abstracties, de analyse, de synthese, de lange leerlijnen, flexibel inspringen en zo... en dat laat zich (ben ik bang) moeilijk 'vangen' in 'digitale leermiddelen'.

Sommen hebben we genoeg (en nog hele leuke sommen ook) maar leidt dat dan automatisch tot een hoger inzicht en beter begrip? Een andere (=wiskundige!) houding? Meer plezier in dat geweldige vak? Verrassende momenten van transparante helderheid en verlichting? Dat ze ook nog 's een keer iets zelf gaan bedenken?

Ik weet het niet... later meer misschien...:-)