donderdag 15 oktober 2009

Web2.0 en digitale didactiek

Morgen is het dan weer zover. Ik ga de studenten van de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' proberen uit te leggen wat dat webtwopointo nu eigenlijk is en wat je daar mogelijkerwijs in het onderwijs mee zou moeten. Naast de 'taxonomie van Bloom' doe ik altijd 'wat is digitale didactiek?'. Dat laatste is vooral handig als je ooit moet verantwoorden waarom 'de inzet van ICT' zinvol zou kunnen zijn en wat dan de meerwaarde is.

Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen. Ik krijg assistentie van o.a. Michael Welsh, Wim Veen, Robert-Jan Simons en nog zo wat... dus dat kan bijna niet mislukken:-) Waarschijnlijk ga ik ook nog iets doen met leerstrategieën. Ik ben inmiddels kwijt waar dat nu weer precies vandaan kwam maar ik vond het zelf nogal verhelderend. Het verklaart in ieder geval sommige opmerkelijk verschillen in lesbeleving en werkhouding van voltijd- versus deeltijdstudenten.


Kortom: ik ben weer 's benieuwd. Tot nu ben ik lerogewijs nog maar heel weinig mensen (zeg maar geen) tegengekomen die er iets van begrijpen. Terwijl ik er toch wel vrij zeker van ben dat een beetje 'digitaal verbonden' zijn met de rest van de mensheid heel erg leuk, stimulerend, leerzaam en nuttig kan zijn... en op de keper beschouwd enorm veel oplevert aan ideeën, inspiratie, kennis, contacten, euro's en nog zo wat. Maar ja, 't moet niet natuurlijk. Graag of niet, zullen we maar zeggen.:-)