vrijdag 11 september 2009

Periodieke verschijnselen

Om de 2 jaar waait er een wind door de lerarenopleiding die ons influistert dat het nu echt de hoogste tijd wordt om de informatievoorziening op een hoger plan te brengen. Nee, het wordt tijd om de zaak nu echt 'aan te pakken'. Tada!

Ik ben daar meestal niet erg van onder de indruk, maar je weet het maar nooit. Het zou toch zo maar kunnen dat achterhaalde en nietwerkende plannen ineens gaan werken...!?

Zal ik eerlijk zeggen wat ik er van denk? Dat gaat niet werken. Wilfred Rubens schreef al ergens:
"Zorg er voor dat de te gebruiken technologie stabiel, betrouwbaar en eenvoudig te gebruiken is. En dat onmiddellijk als de brede doelgroep er mee gaat werken.'Kinderziektes' zijn voor de meeste gebruikers dodelijk (de early adopters uitgezonderd). Want ook voor technologie geldt: je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken."
Zo is het maar net. Als je dan al iets wilt, zorg er dan op z'n minst voor dat het ook vlekkeloos werkt. Helaas lijkt het eerder meer problemen te geven dan dan het oplost. Ik geloof dat ook hier geldt: als men in het onderwijs iets gaat regelen dan gaat het pas echt fout.

Wat moet je er dan mee? Ik weet het ook niet. Wachten tot het over waait? Ik stond erbij en ik keek er naast? Of zou er nu na de zoveelste keer ooit iets veranderen? Ik denk 't niet. Vreemd genoeg: meestal hoor je er na een tijdje toch niets meer van.

O jee... daar zit ik in eens toch weer te zeuren... nou ja... meer kan ik er ook niet van maken. Waarom doe ik dat nu toch steeds....!?!@?