donderdag 10 september 2009

Internet en wiskundeonderwijs

Na dinsdagavond is mijn motivatie tot een dieptepunt gedaald. Ik kan me dat eigenlijk niet veroorloven want de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' moet ook nog af voor vrijdag. Ik weet niet of dat gaat lukken maar het schiet lekker op. Ik schreef er al eerder over op Ideeën genoeg...

De opdrachten voor de eerste bijeenkomst zijn klaar. We gaan eerst maar 's inventariseren wat studenten aan ICT-middelen gebruiken bij hun lessen, bij de studie en privé. Daarna kijken we naar de comptenties, ICT-bekwaamheden en vooral ook naar de vakdidactische competenties.

De opdracht van de eerste bijeenkomst wordt dan zoiets als:
Beschrijf aan de hand van het voorafgaande de dingen die je nog graag zou willen weten, leren of doen in het kader van 'ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs'.
  • Waar wil je nog graag aan werken?
  • Welke vaardigheden mis je?
  • Wat wil je doen?
Laat je in je plannen niet weerhouden door de vraag hoe dat dan moet, want dat moeten we dan maar uitvinden en proberen te ontdekken.
Dat is dan toch wel weer een hele andere insteek dan eerst.

Tijdens de tweede bijeenkomst gaan we dan praktisch aan de slag met DWO, RSS-feeds, de google-reader, de waarde van Internet en Delious. Je moet tenslotte wel weten wat er allemaal zo mogelijk is, zullen we maar zeggen.

Daarna gaan we twee bijeenkomsten presentaties doen naar aanleiding van artikelen over 'ICT en onderwijs'. We nemen daar ruim de tijd voor zodat iedereen ook voldoende gelegenheid heeft om verder te denken en te prutsen aan de eindopdracht.

Daarna doen we 'Het nieuwe leren en ICT' en 'WEB2.0 en digitale didactiek'.

De laatste twee bijeenkomsten staan dan helemaal in het teken van de eindpresentaties. Wat was het plan? Wat heb je gedaan? Hoe ging dat? Enz.

Ik bedenk me nu in eens dat dit ongeveer het idee was bij de ICT-cursus voor jaar 1. Geef studenten veel keuzemogelijkheden. Bijna alles mag... Van een aankomend professional mag je verwachten dat hij/zij dan die ruimte neemt en zinnige dingen gaat doen. Doen ze dat niet dan is er wel iets mis... zoiets...:-)

Kortom: de cursus is weer helemaal anders, ik vind het wel weer spannend en 't is toch maar weer heel innovatief allemaal...:-)))

Hopelijk doen de computers het vrijdag wel...:-(