woensdag 1 juli 2009

De leukste les van het jaar

De leukste les van het jaar was (denk ik) toch wel de laatste les van 'Wiskunde en cultuur 2-3'. In de cursus houden we ons bezig met het overgangsgebied van 'Wiskunde & Kunst'. In de cursus laat ik van alles zien, bespreken we verschillende manieren waarop kunstenaars wiskunde gebruiken en nog zo wat...

Op Cursusbeschrijving kan je er meer over lezen.

Tijdens de laatste bijeenkomst presenteren de studenten hun kunstwerk, leggen iets uit over de wiskundige bijzonderheden en diepere gedachten. Dat is zo leuk. De meeste studenten maken 'echt' de mooiste dingen. Studenten die beginnen met 'ik ben helemaal niet creatief' en 'ik heb niks met kunst' moeten volgens mij hun zelfbeeld ernstig herzien.:-)

Wat vind ik er zelf zo leuk aan? In eerste instantie gaat het om de inhoud. Dat is nog wel lastig uit te leggen, maar in 't algemeen zijn overganggebieden altijd interessant. Met het cultuurproject proberen we de grenzen van 'wat is wiskunde?' enigszins op te rekken in de breedte. Het is nuttig om ook in de schoolpraktijk andere vakken en leuke leeringactiviteiten te verbinden met aansprekende, interessante en bruikbare wiskunde. De cursus is ook bedoeld als een soort speurtocht naar zowel wiskunde als naar kunst en dan nog het liefst in combinatie.

Voor mij persoonlijk is het een leuke cursus om te doen omdat ik dan een aantal studenten leer kennen die ik nog niet eerder in de les gehad heb. Een aantal ken ik alleen in 'digitale zin', maar dat is toch minder dan iedereen een keer in het 'echt' te zien. De cursus gaat o.a. over kunst, maar dat is natuurlijk wel heel erg persoonlijk. Wat is kunst? Wat vind je zelf? Doe zelf 's creatief en zo. Kortom: dat is toch een leuke manier om de studenten te leren kennen. Voor de studenten die ik al langer ken is het meestal gewoon weer heel gezellig.

Ik heb wel bijzonder genoten van de laatste bijeenkomst. Ik maak me altijd vreselijk zorgen bij dit soort cursussen omdat ik (als ik heel eerlijk bent) ook niet helemaal precies weet waar ik mee bezig ben en waarom ik de dingen doe die ik doe. 't Is een beetje op het gevoel zullen we maar zeggen.:-)

Die 80 minuten persoonlijk kunstkijken maken de inspanningen dan toch wel dubbel en dwars waard. Met een beetje moeite komt er deze week nog een digitale tentoonstelling op de website te staan. Iedereen bedankt!